בישול, אכילה והאכלה, לכאורה פעילויות יום יומית (הבישול אצל חלקנו)
אבל לפני שנתחיל לגעת באוכל אכתוב כמה מילים על מה זה ריפוי בעיסוק.
ריפוי בעיסוק הוא מקצוע שיקומי פרה-רפואי
המסייע בשיפור ושימור תפקודים, איכות חיים, עצמאות, תחושת שייכות והסתגלות.
כל הטוב הזה קורה בהתייחסות למשמעות העיסוק של האדם/ילד שמקבל את השירות
ובאמצעות הקנייה, תרגול ושיפור מיומנויות שונות בתחומי התפקוד השונים: מוטורי תחושתי, קוגניטיבי, חברתי, רגשי והתנהגותי.
בכל המסגרות בהן הדרכתי או טיפלתי תמיד קיימתי קבוצות בישול לילדים ולהורים.
יש לי משיכה לתחום מתוך עניין אישי (הנה המשמעות) אבל לא רק.
בישול ואכילה מזמנים נגיעה בכל תחומי התפקוד וההתפתחות ומצליחים לקשר ביניהם באופן מיוחד שאף פעילות אחרת לא מצליחה.
אכילה זו הפעילות הכי שכיחה, נפוצה, קיומית, לאורך כל חיינו ושוזרת תרבויות, אמונות, אהבות, פחדים, בריאות וחולי... אני יכולה להמשיך לנצח אבל בואו נתמקד.
היום אשים את הזרקור דווקא על בישול. בפעמים הבאות נתחיל מההתחלה ואתאר את שלבי ההתפתחות של אכילה וכל מה שעלול להטריד הורים צעירים ומעלה.
חוזרים לבישול...כשאני המרפאה בעיסוק מתייחסת לבישול אני מסתכלת על התחומים הבאים:
אתחיל מהתחום הקוגניטיבי:
איך בוחרים מה להכין?
כבר בשלב הזה נדרשת הכרה ומודעות - לפי חשק/לפי זכרון/לפי מה שנשאר במקרר/לפי מה שהרופא המליץ/לפי התחושה בגוף/ ולפי עוד המון משתנים.
התארגנות - האם יש לי את המצרכים הדרושים? האם אני צריכה לקנות? להזמין? להשאיל מהשכנים?
ומשם זה הולך ומסתבך לתכנון, ארגון הסביבה והתהליך, היכולת לעקוב אחרי מתכון ולפי השלבים:
הרי אי אפשר להכין חביתה מבלי לשבור את הביצה.
לערבב את ביצה אחת עם מצקת זה לא יעיל.
להדליק את האש עבור המחבת רבע לפני הזמן עלול לגרום לתוצאות לא נעימות ואף מסוכנות.
וכן הלאה...
היכולת לבצע בקרה על התהליך, לפתור בעיות: למשל איך גברת אמה הנערה תגיע למדף העליון במקרר מבלי להפעיל אותי או… התחלנו להכין משהו וחסר מוצר. האם יש לנו אפשרות להחליף או להסתדר בלי?
חשיבה חשבונית: מניה , כמות, גודל, חישוב כמויות.
2 מלפפונים / עגבניה אדומה / סה”כ נתחים של בשר ועוד
העשרה שפתית: התאמה, זיהוי, שיום, שימוש בפעלים, מודל ושימוש בתחביר נכון בשיחה בין הבשלנים.
הבנת הוראות פשוטות ומורכבות.
מושגים מרחביים (מעל/מתחת/ליד וכו), מושגים תחושתיים, מושגים של צורה וצבע ועוד
ואלו רק קצה הקרחון.
מבחינה תחושתית מוטורית:
בישול מזמן חשיפה לגירויים רבים - ראייה, ריח, טעם, מגע שטחי ומגע עמוק, הצורך לנוע במרחב ולתמרן בין חפצים. הבישול דורש אינטגרציה חושית מורכבת.
המערכת החושית מורכבת ובסיסית גם יחד.
מערכות החוש מתפתחות בפני עצמן אבל גם בתיאום אחת עם השניה. מסובך נכון?
התפתחות והתנסות. התנסות והתפתחות.
המערכת החושית מתחילה כבר בעוברות ומשתכללת במהלך ההתפתחות ולאורך כל החיים.
בבישול היא מופגזת מכל עבר ואפילו מהווה מטרה מהבחינה הזו.
מלבד לטעם ולריח יש חשיבות של נראות, למרקמים, למגע שטחי, לפידבק של כמה נעים וכמה כואב, לשמיעה (רחשים של טיגון/מים רותחים).
הבישול והאכילה עלולים לעורר רגישויות שונות אבל מנסיוני גם להפחית ולווסת.
מערכות החוש כוללות לא רק את החושים הברורים מאליהם אלא גם מערכות עמוקות יותר של שיווי משקל (במרחב המטבח).
תחושה עמוקה (ניסיתם להרים את המיקסר מהמדף התחתון לשיש?).
תחושת התנועה- קינסטזיה וסכימת גוף - היכולת לתפוס את הגוף שלי/הילד את שלו ביחס לעצמו ולמרחב.
מוטוריקה גסה על קצה המזלג… ליטרלי
תנועה במרחב ואחזקת הגוף בעת מנחים סטטים בהתאם לצורך, להתנסות ולסביבה.
נשמע משהו מאד כללי אבל תנועה במרחב עוזרת לפתח ומתפתחת משלל הגירויים שמזדמנים. משפיעה על תכנון התנועה, על היכולת לקלוט גירויים שונים ולפעול עליהם.
אקפוץ כמה שנים קדימה מרגע הלידה.
ניקח למשל ילד שעוזר במטבח להכין חביתה כשהוא עומד על שרפרף:
ילד שלקח את השרפרף בעצמו הפעיל כוח, הפעיל לחץ עמוק מסחיבה כבדה יחסית,
עשה מסלול בדרך למטבח, טיפס, שמר על שיווי משקל, משכלל את תפיסת המרחב שלו ביחס למרחק וגובה עם הגוף וחפצים ועם דמויות אחרות כגון הורה שנע או תינוק שזוחל, שומר יציבות על השרפרף וזה עוד לפני שהתחיל להכין משהו.
כשמכינים את המתכון היכולת לנוע במרחב המטבח להביא כלים וחומרים לפי הצורך, לשמור על סיבולת (לא קל לעמוד הרבה זמן ולשטוף כלים) ולהתמודד עם המעברים הנדרשים.
מיומנויות מוטוריות עדינות
בקליניקה שלי ובמטבחים (יש לי אחד בבית ואחד בחצר) אני זוכה לקיים טיפולים דרך בישול #ריפויבבישול
כמו תפקודים אחרים, גם מוטוריקה עדינה תלויה בריקוד העדין שבין מערכת העצבים, הגירויים, ההתנסות ובתרגול על מנת שתשתכלל ותהיה יעילה ובמקרים שונים אוטומטית.
פעילויות בישול שונות מאפשרות את כל אלו בצורה מדורגת ואפשר לחזק ולתרגל:
הטמעת יד דומיננטית
אחיזה יעילה ותפקודית
מניפולציות תוך ידניות
כוח וויסות
תאום עין - יד ותאום בין שתי ידיים
חציית קו אמצע
הפרדת תנועה
וגם מיומנויות גזירה (לא רק של נייר) ושימוש בכלי כתיבה.
רגשי חברתי:
אוכל מפעיל מנעד רגשות עצום אצל כל אחד מאיתנו. מעורר מחשבות וזכרונות.
מקשר אותנו לאנשים שאינם או שמעבר לפינה.
אנחנו אוהבים לפנק ע”י מתן מאכלים ואף להנות ע”י אכילה.
אותו דבר כשרוצים לנחם, להרגיע, לרגש, לספק, להיפגש עם חברים.
בישול ואוכל נהיו מרחב חברתי ופנאי - יציאה למסעדות, מפגשי בני נוער, סדנאות, אירוח משפחה וחברים ואף תוכניות טלויזיה רבות שעוסקות בתחום הבישול.
זה היה ממש על קצה המזלג כדי לתת מבט דרך המשקפיים שלי על מהו ריפוי בעיסוק בהקשר של בישול.
בפועל כשאני מלווה, מייעצת או מטפלת חלק מהמטרות הן:
יצירת ארגז כלים קוגניטיבי לתמיכה בתזונה בריאה ואורח חיים בדל פחמימה וקטוגני- ארגון החומר התיאורטי, יזימה ומשמעות, אסטרטגיות לתכנון, התארגנות, ביצוע יעיל ובקרה.
הדרכה ו/או קניות משותפות של חומרי גלם ופרודוקטים.
ארגון מטבח ומזווה שיאפשרו סביבת בישול יעילה ונעימה.
לימוד שימוש בכלים היכולים לסייע לייעול הבישול.
יצירת מתכונים מותאמים.
המרת מתכונים אהובים.
ליווי בזמן אמת און ליין או בפגישות פיסיות - יד ביד איתכם.
מתן תמיכה רגשית בעת התהליך.
הדרכת הורים וטיפול ישיר בילדים.
סדנת בישול אישית.
סדנאות אירוח קבוצתיות.
שיפור איכות החיים ועצמאות.
הרשימה עוד ארוכה :-)
Comments